Author Topic: Filmer sett i juni 2011  (Read 2356 times)

Offline Gawain

• Administrator
  • Hero Member
Filmer sett i juni 2011
« on: June 03, 2011, 03:44:37 »
X-Men: First Class (2011)
Is niiice :D Faktisk en av de bedre superheltfilmene på en god stund (kanskje beste siden Iron Man), og helt klart bedre enn de siste X-Men-filmene (Wolverine og Last Stand). Personlig litt skuffa over hvor lite utvikla karakteren Emma Frost var (personal favourite), men det er et veldig lite minus i en ellers veldig god film! Dem tar seg bra med friheter fra originalhistoriene, og de som prøver å trekke linjer til de tidligere X-Men-filmene vil nok fort rote seg bort, men det er så gjennomført som en "reboot" kunne ha blitt. Gleder meg stort til mange oppfølgere!

13 (2010)
Njæææ.. Morsom nok historie, men filmen er ganske slapp, og endel av dialogen var så dårlig at den nesten ga meg brekninger.

Fighter in the Wind (2004, Baramui Fighter)
Tja.. Helt grei innenfor sin sjanger, men litt slapp ellers. Litt for mye drama og tull som virker litt påklistra, selv om dette er basert på en ekte person. Den har også endel elementer som folk uten noe kunnskap til Koreansk historie og tradisjoner ikke kommer til å skjønne noe av, som gjør enkelte scener enda mindre forståelig. Versjonen jeg så led nok også av litt dårlig teksting. Slossinga er det, til en slik film å være, alt for korte og for få scener av. Det har dog sin hensikt, da personen var interessert i å slå/sparke hardest mulig for å gjøre slutt på en kamp så fort som mulig. Og som han også uttaler selv i filmen, så er ikke en slosskamp en dans hvor man kan forutse hverandres trekk. Men det har nå seg en gang sånn at det er akkurat det som gjør slike action-/kampsportfilmer gøy å se, iallfall syns jeg det :) Så om du er som meg, er det adskillig bedre filmer enn dette å se, f.eks. Ong-Bak.

The Mechanic (2011)
Original? Definitivt ikke. Utfordrende for hjernebarken? Langt i fra. Fri for logiske feil og plotthull? Aldri. Mye god action, en naken Mini Anden og perfekt søndagsunderholdning? Oh yes! :)

Chocolate (2008)
« Last Edit: June 06, 2011, 03:32:10 by Gawain »

Offline Gawain

• Administrator
  • Hero Member
Re: Filmer sett i juni 2011
« Reply #1 on: June 09, 2011, 19:29:20 »
Paul (2011)
Short story: Awesome! Løp og se :D
Litt lengre story: Hadde gleda meg til denne lenge, helt siden jeg så første traileren. Har stort sett likt alt Simon Pegg og Nick Frost har gjort sammen tidligere, helt siden jeg tilfeldigvis kom over Spaced tidlig på 2000-tallet, så dette ble fort en must-see for meg. Tidligere har de parodiert cop-buddy-genren med Hot Fuzz og zombie-genren med Shaun of the Dead med stort hell, og denne gangen var tiden altså (endelig) kommet til Science Fiction, ispedd litt adventure/road-trip. Filmen gjør honnør til en haaaug av klassikere (E.T., Star Wars, Close Encounters of the 3rd Kind, Alien, Predator, Total Recall, Star Trek og sikkert fler), med en humor og glimt i øyet som kun gode britiske komikere får til. Jeg hadde relativt høye forventninger til denne, så frykta det verste, men den innfridde så til de grader! Anbefales på det høyeste, med ett lite unntak: Er du dypt personlig kristen (av typen new-earth) og/eller lar deg lett støte av banning/seksuell innuendo er det bare å styre unna, du VIL bli fornærma ... men jeg kjenner vel strengt tatt ingen sånne :D

Green Lantern: Emerald Knights (2011)
Nice animert film, som består av flere småfilmer (en såkalt anthology film). Er du i det minste interessert i Green Lantern eller DC universet, eller har lyst til å "lære" litt mer om det, så er dette en helt perfekt inngang. Alt fra hvordan ringene oppstod til bakgrunnshistorien for flere av de sentrale Green Lanterns. Dette er tidvis ganske så brutal animering, med mange dødsfall og en god del banning, så ikke for de minste :) Animasjonene er dog fantastisk utført, og flere av slossescenene bærer preg av innflytelse fra forskjellige østlige kampsporter. Gøy å se! Det er litt kjipt at dem ikke kan bruke de samme stemmeskuespillerne gjennom alle filmene og seriene, menmen. I denne utgaven er det Nathan Fillion (kjent fra Buffy, Firefly, Castle, osv) som har stemmen til Hal Jordan, og den funker helt greit!

Green Lantern: First Flight (2009)
Næææh.. denne prøvde bare å klemme sammen mange år av stuff fra tegneseriene til en film, alt fra den spede begynnelsen til Hal Jordan og helt til slutten på Sinestro. Ble mest bare forvirra av denne :) Isolert sett så er den dog helt grei.
« Last Edit: June 10, 2011, 01:34:22 by Gawain »

Offline Gawain

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #2 on: June 14, 2011, 13:59:01 »
The Adjustment Bureau (2011)
En snedig liten romantisk sci-fi (ikke akkurat den vanligste sjangerblandingen). Syntes Matt Damons karakter tok litt vel lett på informasjonen han etterhvert får, men alt i alt en bra film.

Take Me Home Tonight (2011)
Helt grei drama/komedie. Filmens handling foregår på 80-tallet, og det drypper med nostalgiske tilbakeblikk i alt mulig. Alt fra de grusomme klærne, til den ikke fullt så grusomme musikken. Full av hockeysveiser, paljetter, kokain, vinyl, video og alt annet som hører med. Topher Grace i hovedrollen, som de fleste kjenner fra That 70's Show. Kanskje han snart kommer seg inn i en serie/film med handling fra nåtiden :) Michelle Trachtenberg dukker opp i en mindre rolle, omtrent ugjenkjennelig frem til hun åpner kjeften (mrrreow!)

5 Days of War (2011)

Age Of Heroes (2011)
Ante ikke hva jeg gikk til her, så ble faktisk positivt overrasket. Visste det var en krigsfilm, and that's about it! Ble mildt sagt overrasket når filmen viste seg å i stor grad foregå i Norge, og i tillegg ha kjente nordmenn med :)

Sucker Punch (2011)

Sucker Punch (Extended) (2011)

Rango (2011)
Lenge siden en animasjonsfilm har imponert meg så til de grader, både teknisk sett såvel som hvor 'smart' den er. Animasjonene er helt absurd bra. Det er mye vann i filmen, bl.a. et close-up av vann som skjenkes i et glass, som ser utrolig realistisk ut. Det er også endel himmel- og væreffekter som jeg ærlig talt ikke klarte se om faktisk var animert eller om de hadde klippa inn real footage. Mye av dette gir filmen en feeling av "må se en gang til for å få med meg alle detaljene". Om ikke det var nok i seg selv, så er også historien meget god. Johnny Depp gjør en veldig fin rolle som hovedfiguren, og får godt selskap av andre storheter som Bill Nighy og Alfred Molina. Timothy Olyphant har en mindre rolle hvor han drar en fin Clint Eastwood-parodi. Plotet er det lite vits i å si noe om, men det hele går framover i et meget godt tempo, og hele tiden fyllt med humor. Mye av det er også det man kan kalle intelligent humor, og helt klart ikke noe som et barne-publikum vil få tak i. Faktisk var ganske mye i filmen (tematikken ikke minst) ganske så voksen. Det er også et veldig åpenlyst sidespark til Fear and Loathing in Las Vegas (med Johnny Depp) tidlig i filmen, samt Chinatown og Star Wars. Et annet veldig sterkt punkt er musikken, som er helt mesterlig fremført og sitter som et skudd til enhver stemning. Tror ikke jeg skal si så mye mer, for denne må virkelig bare oppleves. Anbefales på det sterkeste!
« Last Edit: June 27, 2011, 04:29:07 by Gawain »

Offline Gawain

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #3 on: June 27, 2011, 22:22:08 »
Bridesmaids (2011)
Mer eller mindre jenteutgaven av Hangover, bare ikke på langt nær like morsom (kanskje for jentene?). Enkelte scener dras virkelig aaalt for langt, og det blir bare kleint. Om basj og spy fortsatt er morsomt kan vel diskuteres. Vet ærlig talt ikke helt hva filmen prøver å være, kanskje en slags chick flick for gutta, en slags rar hybrid som forsøker å tilfredsstille alle. Om den lyktes eller ikke vet jeg ikke, men jeg syntes iallfall den var morsom. Tidvis var den faktisk veldig morsom, men til andre tider forferdelig umorsom. Gøy å se igjen Chris O'Dowd (som jeg ikke tror jeg har sett siden The IT Crowd) og Matt Lucas (liten rolle, sikkert mest kjent fra Little Britain), og Kristen Wiig er alltid et høydepunkt. Overraskelsen var Melissa McCarthy, som har en aldeles hysterisk figur å sette til liv (ikke ulik Zach Galifianakis' rolle i Hangover). Hun minner meg på mange måter om en kvinnelig Ricky Gervais. Bottom line: anbefalt for en god latter eller tre, men ikkeno must-see.

Trust (2010)

Foo Fighters: Back and Forth (2011)
« Last Edit: June 28, 2011, 14:52:33 by Gawain »