Author Topic: Formule Dé  (Read 1663 times)

Offline Gawain

• Administrator
  • Hero Member
Formule Dé
« on: February 28, 2009, 05:51:39 »
Formule Dé er et fransk javabasert program som man kan spille Formula Dé gjennom, enten lokalt eller over internett ved å koble opp mot en eksternt hostet server. Ganske kurant programmert, men med en liten språkbarriere. Det kreves bl.a. registrering på en fransk side, men jeg skal alltids klare å lede deg gjennom den :)

First things first. Last ned denne pakken. Den inneholder installen for programmet samt en pakke med baner som jeg har vært så grei å klaske sammen.

Pakk ut FDO.rar og kjør exe-filen. Er du smart så velger du English i første dialogen som kommer opp. Det gjør resten av installasjonsprosessen endel enklere. :) Foreslår også at du velger noe annet enn standard install path. Aldri en god idé å bruke spesialtegn (som è) på sånne plasser. Ikke spør meg hvorfor dem har gjort det sånn.

Når du er ferdig med installasjonen, pakker du ut Circuits.rar i mappa du installerte spillet. De fleste mappene eksisterer der allerede (again, ingen idé hva franskmenna tenkte på), så bare overskriv.

Når det er gjort er det tid for registrering. Gå til http://formulede.online.free.fr/Forum/profile.phpåmode=register og fullfør registreringa. Dette er en helt standard forumregistrering, som de fleste sikkert tar i blinde, men jeg kan kjapt gå over det du må ha med:
  • velg første alternativ (J'accepte le règlement et j'ai exactement ou plus de 13 ans) for å komme til skjemaet
  • velg brukernavn (Nom d'utilisateur)
  • fyll inn e-postadresse (Adresse e-mail)
  • velg passord (Mot de passe)
  • gjenta passord (Confirmer le mot de passe)
  • fyll inn verifikasjonskoden (Code de confirmation)
Fyll ut profilen om du føler for det, men det er ikke nødvendig. Kan være en idé å velge English som Langue de Forum mens du er i gang, i tilfelle du må tilbake og hente passord igjen eller noe sånt.
Klikk så Envoyer og sjekk e-posten din. Der skal du nå ha fått en aktiveringsmail. Klikk linken i denne og registreringen er fullført.

Du kan nå starte programmet. Det første du bør når det har startet er å velge Options fra Editer-menyen. Her kan du endre språk fra Francais til English (hurra!). Restart programmet. Hvis ønskelig kan du igjen kikke innom Options, men det meste er greit som default. Kom heller tilbake hit når du har spilt etpar ganger og skjønner hva de forskjellige valgene faktisk gjør :)

Om du så velger Single player Game kan du kose deg i ro og mak med Formel D helt alene eller mot PC-kontrollert motstand. Men det som er mest interessant er selvsagt Online Games. Her vil du bli bedt om Login og Password, som er de du registrerte i forumet. Tada! Velkommen til Formel D Online :D

Resten regner jeg med dere finner ut av selv, men en siste ting må nevnes. Om dere skal hoste en game, må dere først åpne port 2040 og 2041 i routeren (TCP/UDP).

Lykke til! :)

PS: Foreslår i samma slengen at vi mekker en FD-kanal i TeamSpeak som jeg vet endel av oss allerede har installert.